Letenka

Jak pořídit levnou letenku aneb proč cestovat draze, když to jde i levně

Kvě 2, 2014
Publikoval: Tomáš
34328 přečtení

V následující článku zkusím obecně shrnout jak na letenky a nastínit možnosti jak cestovat levněji ;) Věc působí složitě, ale vlastně je to úplně jednoduché.

Cena letenky se vždy odvíjí od několika faktorů z nichž hlavní jsou cestovní období, poptávka po destinaci a s ní související konkurence na dané trase. Ze strany cestovatele pak už záleží jen na jeho flexibilitě a připravenosti reagovat.

Pokud potřebuji cestovat v určitém období (prázdniny, svátky, celopodniková dovolená) do předem stanovené destinace je můj prostor velmi omezený, protože právě v těchto obdobích je po letenkách zvýšená poptávka, tudíž nic nenutí dopravce zlevňovat a vypisovat promoakce a čekání na chybný tarif do konkrétní destinace je jako čekání na zázrak, který se nemusí vyplatit. V tomto případě doporučuji kupovat letenky do dálkových destinací zhruba šest měsíců před plánovaným odletem, low-cost letenky po Evropě zhruba 2-3 měsíce před odletem. Několikrát jsem cestoval mimo Evropu přes Vánoce a Nový rok a když jsem viděl jakých cen dosahovaly letenky dva měsíce před odletem, tak bych místo putování po Novém Zélandu seděl doma u pohádek a cukroví :)

Pokud chci cestovat v určitém období do předem nestanovené destinace, ale je mi jedno jestli nakonec poletím, jsem na tom o něco lépe, protože vždy se něco někam naskytne, ať už výhodný lastminute zájezd, či chybný tarif někam do tramtárie. V tomto případě máme vyhráno, sbalíme kufr a jedeme. Zde vychází nejvýhodnější ceny letenek 2-3 měsíce před odletem. A když žádná akce nepřijde, nevadí, poletíme příště…

Pokud mohu cestovat kdykoliv a je mi jedno kam, jsem na tom nejlépe – prostě si počkám na nějakou akci nebo error fare (chybový tarif), koupím letenku a frčím.

 

Jak již bylo výše uvedeno akční letenky se dělí na:

1) Letenky v oficiální promoakci (discount fare), kdy dopravce chce například „rozlétat“ novou linku (často u lowcostů, kde se při zavedení nové linky nechá letět za pakatel) či má menší poptávku mimo sezónu. Platnost takových akcí je buď stanovena časově nebo počtem uvolněných míst (nebo obě omezení) každopádně, zde máte trochu času na promyšlení a zakoupení dané letenky.

2) Letenky v chybném tarifu (error fare) jsou takové letenky, kde při zadávání do globálního systému GDS udělal zaměstnanec aerolinky nějakou chybu (většinou v palivovém příplatku nebo v měně) a cena letenky se rázem propadla o tisíce Kč, protože většinu ceny má dnes většina dopravců právě v tomto příplatku. V tomto případě platí jediné pravidlo – ihned koupit a hlavně okamžitě online zaplatit a v klidu čekat jak to dopadne (letenky pouze rezervované a nezaplacené mohou být kdykoliv zrušeny u zaplacených je velké šance, že projdou tak jak byly vystaveny). V případě chybného tarifu nikdy nevolejte na aerolinku jestli je ta levná cena opravdu konečná atd. zaměstanec zavětří chybu a tarif bude obratem opraven. V případě zrušení již vystavené letenky Vám prodejce vrátí peníze na kartu, takže většinou jde skutečně o „loterii“ bez rizika.

Pokud letenku v evidentně chybném tarifu zakoupíte, tak vyčkejte až vám přijde potvrzení s kódem letenky (elektronická letenka, e-ticket) a pokud máte možnost počkejte i s rezervací hotelů, dalších přeletů, autopůjčoven apod. minimálně měsíc než se vše v IATA proúčtuje. Pak už máte 99,99% šanci, že letenka nebude zrušená.

Letenky aktuálně nejvýhodněji rezervujete přes českého prodejce Letuška.cz, slušné ceny má i slovenský Pelikan.

 

Jaké tipy na letenky na Fly4free.cz nezveřejňuji:

Jelikož je tento web hlavně moje hobby, zveřejňuji zde pouze tipy, které bych sám koupil a v případě chybných tarifů pouze ty s minimálním rizikem.

1) – tarify „hackunuté“ technikou Fuel Dump. Nezveřejňuji hlavně proto, že pro běžného čtenáře je tato technika složitější a v některých výjimečných případech její aplikace na letenku došlo ke zrušení letenky dopravcem i v průběhu cesty, popř. dopravce požadoval doplacení letenky do původní výše. Sice se to děje velice vzácně, ale děje, stejně jako smazání nasbíraných mil ve věrnostních programech (FFP) či umístění na blacklist aerolinky.

Fuel Dumpingem se ve zkratce rozumí odstranění celého nebo části palivových příplatků vhodnou kombinací letů. Základní metody jsou 1x, 2x a 3x. Nejčastěji, resp. nejvhodnější, je použití 3x, kdy za hlavní letenku například Praha – New York – Praha přidáte krátký přelet s vhodným dopravcem např. v USA, který tak ve výsledné rezervaci „odmaže“ část palivového příplatku. Tento poslední segment, nebo chcte-li ocásek pak samozřejmě neproletíte. I když zde tarify po aplikaci fuel dumpingu nepublikuji, jde o poměrně zajímavou techniku a pokud máte zájem, chuť (a hlavně čas) si hacknout svojí letenku, tak jako základní rozcestník pro tento travel hacking doporučuji web fueldumping.net a diskuzní fórum na flyertalk.com.

2) tarify chybové, pokud o nich mám pochybnosti. Jako příklad uvedu error fare z druhé poloviny roku 2014 s možností letět za částku okolo 5 tisíc Kč z Prahy do Indie (běžná cena cca. 15k). V tomto tarifu jsem problém spatřoval ten, že bylo možné bookovat pouze přes obskurní irskou online agenturu a letenky byly vystaveny na „triko“ indických Jet Airways (menší dopravce) i když byla většina průletů na křídlech Lufthansy. U většího dopravce by byla větší šance, že chyba projde – ale nestalo se – tarif samozřejmě skončil rušením letenek (nebo možností doplatku 12k Kč). Po zvážení těchto indicií jsem tarif na Fly4free.cz nepublikoval.

3) tipy na letenky společností v problémech, nebo společností krachujících. Zajímavým příkladem byly letenky Transaero Airlines z Pardubic do Thajska za 6 tis. Kč – sice cenová pecka, ale nejen česká média byla plná zpráv o finančních problémech této společnosti. Koupili byste? Já zřejmě ne. Jistě, při platbě kreditní kartou vám banka po podání reklamace za neposkytnutí služby peníze vrátí, ale řešit v Thajsku, jak se nejlevněji dostat včas domů už by se mi opravdu nechtělo ;)

letenky do thajska z pardubic

Skladba ceny letenky:

Pro představu z čeho se cena letenky skládá, přidávám obrázek rozpadu ceny zpáteční letenky z Prahy do New Yorku se společností Delta. Jak již bylo zmíněno, velkou část tvoří hlavní tarif (FARE) letištní poplatky (odletová taxa, handling zavazadel…) palivový příplatek YR a další různé drobnější taxy, které se v závislosti na zemi do které cestujete mohou lišit. V USA je to například bezpečnostní poplatek zavedený po 11. září, jinde různé odletové poplatky apod.  Všechny tyto poplatky musí být v EU zahrnuty v ceně letenky. Výjimkou jsou ceny low-cost dopravců, kde je často poplatek za platbu kartou či odbavené zavazadlo (u klasických dopravců 15-32 kg v ceně)  zvlášť. V některých destinacích může být odletová taxa vyžadována zvlášť.

Rozpad ceny letenky na přímém letu Praha – New York JFK – Praha

rozpad ceny ITA

Příklad chybného tarifu na trase z EU do USA (běžná cena je v letním období okolo 20k+) Původně byla cena letenky dokonce 0 Kč + 8.627 Kč za taxy, ale v době doplnění do tohoto článku již byla nejlevnější místa vyprodána ;)

Beze jména11

Na závěr

Letenky a vše kolem jsou doslova věda, kterou skutečně nejde obsáhnout jedním článkem. Při nákupu letenek se nenechte chytit na hype který některé servery kolem levných letenek vytvářejí a vše si důkladně zvažte. Skutečně se letenka do USA levnější o 4 tis. Kč vyplatí, když odlet je z Oslo a návrat třeba do Berlína s tím, že v jednom z měst musím nocovat a po cestě budu mít jeden přestup navíc oproti letence s odletem a návratem z mého nejbližšího letiště, s jedním přestupem a tím pádem i dnem navíc v destinaci?

Jaká vlastně byla Vaše nejnižší cena letenky? :-) Diskutujte pod článkem…

14 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..