Průvodce: Japonsko – Ostrov Honšú

Čvc 21, 2016
Publikoval: Tomáš
5375 přečtení

V první části našeho průvodce Japonskem jsme se seznámili s faktickými a obecnými informacemi jako je historie, počasí, dozvěděli jsme, se kolik stojí letenky, hotely a jak po Japonsku výhodně cestovat. V této části se už zaměříme na vybraná místa převážně v západní části ostrova Honšú. Předesílám, že tyto průvodce píšu hlavně podle vlastních zkušeností, takže se předem omlouvám, že zde třeba to či ono místo, které hledáte, nenajdete ;) Do Tokia se pak podíváme v další části průvodce.

Tokio

Viz. samostatný článek

Ósaka

Třetí největší japonské město, které jsem měl také možnost navštívit. Pokud poletíte přímo z Evropy do Osaky, tak přistanete na mezinárodním letišti Kansai (KIX), které je vzdálené cca. 50 km od centra města, kam se snadno dopravíte přímým vlakem za necelou hodinku jízdy. Pokud poletíte do Osaky vnitrostátním letem, je možné, že přiletíte na Osaka Airport (ITM), které je centru o něco blíž. Ať tak či onak, doprava z letiště nepředstavuje v Osace žádný problém.

Kam se v Osace podívat? I když Osaka není tak atraktivní jako hlavní město Tokio, nabízí pro cestovatele několik atrakcí, které za návštěvu rozhodně stojí. Po Osace se opět budeme dopravovat veřejnou dopravou – využít můžete metro, popř. pokud jste držiteli JR Passu, lze spoustu míst objezdit po okružní lince Osaka Loop Line, kterou provozují japonské dráhy (JR).

Umeda Sky Building – výšková budova s jedinečnou architekturou od Hiroshi Hara a skvělou panoramatickou vyhlídkou na vrcholu. Budovu jsem navštívil před západem slunce, abych si mohl vychutnat jak denní, tak i noční výhled (otevřeno od 10 do 22:30). Umedu najdete nedaleko hlavního nádraží Osaka Station a komplexu moderních budov s více než 250 obchody Grand Front Osaka, odkud je dosažitelná za cca. 10 minut chůze. Vstupné činí ¥1.000.

Abeno Harukas – se svými 300 m nejvyšší budova v Japonsku a taktéž s vyhlídkou. Abeno Harukas najdete přímo u stanice Tennoji hned naproti nákupnímu centru. Na vyhlídce jsem nebyl, takže detailnější info najdete na oficiálních webových stránkách.

Osaka Castle – hrad se nachází v příjemném parku, kam se dostanete opět nejlépe po Loop line (Morinomiya Station). Z hradu je nádherný výhled na město, takže návštěvu za tímto účelem mohu doporučit. Zklamu ty, kteří čekají historickou památku – hrad byl sice postaven již v 16. století, nicméně během staletí několikrát vyhořel a dnešní podoba je jen železobetonová replika z roku 1997 ;) Vstupné činí ¥600 a kromě vyhlídky si v hradu můžete prohlédnout i muzeum.

Dotonbori – zábavní a nákupní čtvrť táhnoucí se asi kilometr podél kanálu Dotonbori. V Dotonbori najdete kromě obchodů i spoustu restaurací a barů, takže její návštěvu doporučuji na zakončení dne v Osace – večer to tam žije nejvíc. Nejlepší spojení je na stanici Namba popř. pokud máte JR Pass tak na JR Namba vlakem z Tennoji.

Kyoto

Kjóto bylo dříve hlavním městem Japonska, dnes je se svým 1,5 milionem obyvatel hlavním městem prefektury Kjóto a současně je důležitou částí souměstí Ósaka-Kobe-Kjóto. V roce 1997 zde byl podepsán Kjótský protokol, ve kterém se většina států světa zavázala ke snižování produkce skleníkových plynů. Nás samozřejmě Kjóto zajímá hlavně z turistického hlediska, kde má skutečně co nabídnout – kjótské památky byly v roce 1994 zařazeny do seznamů UNESCO. Doba pobytu je jako u všech destinací silně individuální záležitost, nicméně 1-2 dny budou pro běžného cestovatele určitě optimální variantou.

Doprava po Kjótu – nejjednodušší způsob dopravy jsou pravděpodobně městské autobusy – jezdí skutečně všude a v krátkých intervalech. Jedna jízda stojí 240 yen, ale zkušený cestovatel si samozřejmě koupí celodenní jízdenku za 500 yen (já se přesunoval 5x). Jinak do autobusu se nastupuje zadními dveřmi a vystupuje předními, přičemž jízdné se platí při výstupu. Kompletní mapu městských autobusů v Kjótu najdete zde ve formátu PDF. Pokud by vám busy nestačily, můžete v Kjótu využít i dvou linek metra (mapa) či železnice.

Svoje poznávání města jsem začal na hlavním nádraží neboli Kyoto Station, odkud jsem autobusem linky 100 dojel na zastávku Gojo-zaka, odkud je již snadné dojít k chrámu Kyomizu-dera, který je podle mě nejzajímavější v Kjótu. Zaujal mě jednak pro svojí architekturu a konstrukci vytvořenou ze spousty dřevěných sloupů a také pro báječný výhled na celé Kjóto. Vstupné je 400 yen a na prohlídku areálu tohoto templu si nechte 1-2 hodiny času.

Od chrámu Kyomizu-dera jsem pokračoval ulicí Matsubara Dori, která je plná různých obchodů se suvenýry, čajoven apod. Poté starobylými uličkami Sanenzaka a Ninenzaka až k pagodě Yasaka a následně i ke svatyni Yasaka.

Dále jsem ulicí Shijo Dori došel do uličky Pontochó plné různých restaurací, odkud jsem se metrem přesunul k dalšímu pěknému chrámu Nanzen-ji, od kterého jsem vyrazil směrem na Filozofovu stezku, což je příjemná procházka podél potoka překlenutého mnoha mostky.

Z dalších zajímavostí byla v plánu prohlídka areálu Kyoto Imperial Palace, neboli Císařského paláce – tuto hodinu trvající prohlídku je nutné rezervovat předem na ofiko webu správce této památky. Míst je málo a jen v některé dny, nicméně pokud vám to nevyjde, zoufat nemusíte – dovnitř budov se stejně nepodíváte a procházka po nádvořích zase tolik úžasná nebyla – neříkám, že té hodinky lituji, ale znovu bych už nešel. Vstupné je zdarma.

Nijo Castle – po, pro mě, nezajímavé prohlídce Kyoto Imeprial Palace, jsem si v Nijo Castle spravil chuť :) Hrad, zapsaný na seznam UNESCO, je tvořen dvěma paláci –  palácem Ninomaru, palácem Honmaru, několika zahradami a krásnou bránou Karamon. Celý areál je obehnán vnitřními a vnějšími hradbami, přičemž u vnitřních je i vodní příkop. Velmi zajímavé jsou též interiéry – Jednou z největších zajímavostí hradu jsou tzv. slavičí podlahy. Pro varování obyvatel hradu před vloupáním zlodějů či útoku nepřátel byly v chodbách položeny podlahy takovým způsobem, aby když na ně někdo stoupne, nepříjemně skřípaly / zpívaly jako ptáci. Vstupné do hradu je 1.000 yen, nicméně rozhodně za to stojí!

Z Nijo Castle jsem se ještě vydal pár zastávek busem k hezkému chrámu Nishi Honganji, od kterého je to už jen, co by kamenem dohodil, ke Kyoto Station.  Na nádraží si dejte chvíli času a pokochejte se touto futuristickou budovou. Doporučuji vyjet eskalátory až nahoru na střechu a užít si celkem pěkný výhled. Naproti Kyoto Station se nachází věž Kyojo Tower, kde je možné navštívit vyhlídku otevřenou od 9 do 21. hodin se vstupným 770 yen na místě.

TIP: pokud vás alespoň trochu zajímají vlaky, zajděte do Kyoto Railway museum. V době mojí návštěvy ještě bohužel nebylo otevřené, nicméně vypadá skvěle. Najdete jej nedaleko Kyoto Station. Detailní info na ofic. webu.

Yamazaki

Městečko mezi Osakou a Kjótem je známé díky palírně whisky Suntory – Yamazaki Distillery. Do palírny si můžete zabookovat tour a vše si důkladně prohlédnout. Palírna se nachází (mapa – klik) nedaleko vlakové stanice Yamazaki cca. 15 minut  jízdy z Kyoto Station. Pokud máte o prohlídku zájem rezervujte si ji s výrazným(!) předstihem.


Booking.com

Himeji castle

První, co mě při návštěvě hradu napadlo bylo „japonský Karlštejn“ :-) Nádherný hrad, zapsaný od roku 1993 na seznamu UNESCO, nacházející se v městě Himeji, cca. 35 minut jízdy shinkansenem z Osaky. Hrad si díky tomu, že byl maskováním uchráněn od spojeneckého bombardování během druhé světové války zachoval svůj původní vzhled a dřevěnou konstrukci (narozdíl od hradu v Osace, který je pouze podařená betonová replika). Vstupenku doporučuji koupit jako kombinovanou s nedalekými zahradami Koko-En, kam po prohlídce můžete vyrazit zrelaxovat. Pokud se na hrad chystáte v sezóně a o víkendu, doporučuji si přivstat a vyrazit na začátek návštěvní doby. Já jsem tak udělal a vyplatilo se – fronty co jsem viděl při odchodu byly neskutečné a čekací doba na návštěvu nejvyššího patra hradu byla okolo hodiny a půl. Webovky hradu najdete zde.

Hiroshima

Město bylo založeno již v 16. století a nyní je největším v prefektuře Čugoku s zhruba 1,2 mil obyvatel. Hiroshima 6. srpna 1945 velmi smutně proslula prvním použitím atomové bomby na světě vůbec. Z města nezůstalo prakticky vůbec nic – v centru se zachovalo torzo budovy dříve využívané jako výstavní palác, nyní známé jako Atomový dóm. Budovu mimochodem navrhoval český architekt Jan Letzel v roce 1915. Nyní je udržována ve stejném stavu jako připomínka ničivosti jaderných zbraní.

Naproti Atomovému dómu přes řeku najdete Peace park, neboli park míru s památníkem obětem této události a o kousek dál Hiroshima Peace Memorial Museum, které rozhodně doporučuji navštívit. Vstupné je pouze 200 yen (cca. 50 Kč) a na návštěvu si vyhraďte alespoň 1-2 hodiny času. Centrum města pak najdete v oblasti mezi Paece parkem a Hiroshima station (Hondori, Aioi dori...)

V Hiroshimě se též nachází hrad – je umístěn na vyvýšeném místě a obehnán vodním příkopem. U hradu jsem se byl podívat, nicméně dovnitř jsem nešel – vzhledem k výše uvedeným událostem, byl původní hrad kompletně zničen a místo něj postavena současná replika.

Pokud jste automobiloví fandové, tak můžete v Hirishomě navštívit muzeum firmy Mazda. Najdete jej nedaleko zastávky Mukainada, pět minut jízdy z Hiroshima station. Prohlídky probíhají denně a musí být dopředu rezervovány. Veškeré info a kontakty najdete zde na Japan Guide. Já muzeum kvůli nedostatku času nakonec nenavštívil, ale přišlo mi zajímavé zde tuto možnost zmínit.

Doprava po Hiroshimě: pokud máte na cesty JR Pass, můžete zdarma využít okružní busy JR, pokrývající všechny důležité zastávky a hlavní nádraží. Loop bus jezdí ve dvou linkách – oranžové a zelené dle pravidelného jízdního řádu, který najdete zde. Pokud JR Pass nemáte, jsou k dispozici klasické busy, tramvaje a taxi.

Hotely v Hirošimě: všechny dostupné možnosti ubytování v tomto městě si můžete prohlédnout zde.

Ostrov Miyajima

Když už jsem byl v Hiroshimě nešlo vynechat ostrov Miyajima proslulý svou velkou vodní branou torii. Cesta z Hiroshimy zabere okolo 20 minut jízdy osobákem japonských drah (stanice Miyajimaguchi) a přejezd trajektem (ceně JR Passu) trvá okolo 10 minut, přičemž trajekty jezdí několikrát za hodinu. Po příjezdu jsem si vyfotil volně žijící „jelínky“ a vydal se k zmíněné „plovoucí“ bráně torii nacházející se ve vodě – za odlivu dojdete prakticky až k ní suchou nohou. Naproti torii se nachází svatyně Itsukushima a o pár stovek metrů dál tradiční pětipodlažní pagoda. V celkem malebném městečku pak najdete shopy se suvenýry, restaurace apod.

Z dalších atrakcí ostrova mohu doporučit výstup na Mt.Misen, odkud je skvělý panoramatický výhled. Nahoru můžete buď vzít lanovku nebo jít celou cestu pěšky, záleží jen na vás. Pokud pojedete lanovkou, tak vězte, že nejede až na vrchol – na ten vás čeká zhruba 30 min. výšlap :) Jinak ke spodní stanici lanovky jezdí zdarma shuttle, nicméně je to max. 15 minut pěšky, takže se vám čekání na něj pravděpodobně nevyplatí. Jinak pokud pojedete v létě, můžete na Miyajimě za rozumné peníze kempovat prakticky přímo u pláže (mapa – klik). Nabídky hotelů si pak můžete prohlédnout zde.

Iwakuni

Městečko pár zastávek za Miyajimaguchi, je známé svým nádherným dřevěným mostem považovaným za nejelegantnější most v Japonsku. Dále v Iwakuni najdete hrad a park.

Fuji Five Lakes – Mt. Fuji

Je oblast pěti jezer (Saiko, Motosu, Shōji, Kawaguchi a Yamanaka) pod horou Fuji. Já zamířil k druhému největšímu a to sice ke Kawaguchi. Z Tokia jsem se do městečka Fujikawaguchiko dopravil autobusem (podrobnější info k busům v první části), který zastavuje přímo před vlakovou stanicí. V plánu jsem měl pořídit klasickou fotku Mt. Fuji s pagodou Chureito v popředí a poté prozkoumat městečko a okolí jezera.

K výše zmíněné pagodě Chureito se nejlépe z Fujikawaguchika dostanete místní dráhou Fujikyu Railway – stačí koupit lístek (jeden směr ¥300) a počkat na vlak, který jezdí většinou 2x za hodinu. Čekat můžete například v sousedním infocentru, kde si můžete vzít jízdní řád a posurfovat na kvalitní wifi. Vaším cílem bude stanice Shimo-Yoshida, odkud je to k pagodě zhruba 25 minut pěšky. Cesta je již od stanice dobře značená a neměli byste nikde zabloudit.

Pěkný je též výhled na horu Fuji a na jezero z nedalekého Mt. Tenjo, kam se snadno (¥800 zpáteční) dostanete lanovkou Kachi Kachi ropeway. V samotném Fujikawaguchiku pak můžete zajít k jezeru udělat si piknik nebo se najíst v některé z restaurací. Měl jsem nakonec celkem čas, tak jsem si prošel i pár giftshopů se širokým sortimentem různých suvenýrů za celkem rozumné ceny.

Japonské Alpy / Tateyama Kurobe Alpine Route

Jelikož je Japonsko známé i svými horami, byla by škoda je nenavštívit. Možností turistiky je v nich skutečně spousta a jelikož mám rád výhledy a panoramatické horské silnice, rozhodl jsem se vyrazit na Tateyama – Kurobe Alpine Route, která se vine mezi vrcholky hor z Tateyamy do Ogizawy. Silnice je bohužel zapovězena individuální automobilové dopravě, takže budete muset využít dopravu organizovanou (kombinace lanovek a busů), jejíž detaily najdete na oficiálních stránkách silnice Alpen-Route.com. Výlet můžete pojmout buď jako jednosměrný přejezd hor s různými zastávkami, nebo zpáteční cestu. Já po troše váhání a vzhledem k tomu, že jsem výlet podnikl z Tokia (což už je časově na hraně), nakonec zvolil zpáteční jízdenku do nejvyšší zastávky silnice – Murodo v 2450 m.n.m. Cena této jízdenky byla 1000 Kč, celý přejezd pak vyjde něco přes tisíce dva.

Vzhledem k období mojí návštěvy byla hlavní atrakcí, kromě výhledů, cca. 11 m vysoká sněžná stěna lemující závěrečný úsek silnice před Murodo. V plné sezóně není problém z Muroda vystoupit např. na třítisícovku Mt. Tateyama. V případě, že po Alpine Route chcete vyrazit v exponované termíny (svátky, víkendy, prázdniny…), doporučuji na výše zmíněném webu udělat rezervaci. Na závěr ještě doplňuji, že silnice je otevřena od cca. poloviny dubna do konce listopadu.

Z dalších zajímavostí v okolí Tateyamy pak můžete navštívit vodopád Šomjó, který je nejvyšším vodopádem v Japonsku – voda padá ve čtyřech stupních z výšky 350 m. K začátku stezky k vodopádu se dostanete autobusem od stanice lanovky v Tateyamě, poté vás čeká cca. 25 minutová procházka.

Yokohama

Toto město mě velmi překvapilo a jsem rád, že jsem jej nakonec zařadil do itineráře. Po příjezdu vlakem jsem si prošel okolo moderní čtvrti Bay Qarter a mezi výškovými budovami čtvrti Minato Mirai, z nichž je nejvyšší nepřehlédnutelná Landmark Tower, došel ke své první zastávce – krásné lodi Nippon Maru z roku 1930. Odtud jsem pokračoval po promenádě s výhledem na moře až do rozkvetlého Yamanashita parku, ze kterého je to už jen skok do China Townu. Zpět na nádraží jsem šel přes centrum města s několika zajímavými budovami. Na dopolední výlet z Tokia skutečně super destinace. Podrobné turistické info najdete na webu Yokohamy.

Kanazawa

Velmi oblíbené a často navštěvované historické město. Pokud se do Kanazawy vypravíte, určitě nevynechejte jedny z nejkrásnějších zahrad v Japonsku – Kenrokuen. Za zmínku též stojí chrám ninjů – Ninjadera a místní hrad – Kanazawa castle. Chcete-li si dát dobrý čaj, zamiřte si to do některého z teahousů v Higashi Chaya District. Pokud vám při prozkoumávání Kanazawy vyhládne, zajděte si něco koupit třeba na Omicho Market.

Jigokudani Monkey Park 

Pokud jste někdy přemýšleli, kde je možné vidět ony, v horkých pramenech koupající se sněžné opičky, známé z mnoha japonských pohlednic, tak je to právě Jigokudani park nedaleko Nagana resp. městečka Yudanaka. Park jsem nakonec nenavštívil, takže vás raději odkáži na skvělý Japan Guide.

Nikkó

V Nikkó…, tam jsem také ještě nebyl :) Nicméně skvělý článek (a luxusní fotky!) o tomto městě a stejnojmenném národním parku má Katka na svém blogu Katkacestuje.cz ;-)

Na závěr

Doufám, že se vám článek líbil, a ještě lépe, pokud vám při plánovaní cesty po Japonsku trochu pomohl. Máte tip na zajímavé místo na ostrově Honšú k navštívení? Napište do komentářů pod článek – třeba se váš tip bude některým z čtenářů tohoto článku hodit ;)

→ Zpět na část I. (letenky, hotely, doprava a další obecné info o Japonsku ←

Foto: Fly4free.cz

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.