Průvodce: USA – Aljaška a Yukon I. část

Pro 25, 2015
Publikoval: Tomáš
6647 přečtení

V dalším z našich průvodců bych vám místo měst rád nabídl pro změnu hlavně přírodní krásy – vypravíme se totiž na Aljašku, kterou jsem měl možnost v rámci svých cest navštívit. A když už jsem byl na Aljašce, naplánoval jsem rovnou okruh zahrnující i několik top míst kanadské provincie Yukon. Jako vždy prvně zmíním možnosti letenek a ubytování, abych se dostal k popisu navštívených míst. Článek vám může posloužit k naplánování itineráře vaší cesty, nicméně nemá za úkol suplovat knižní průvodce o stovkách stran za stovky Kč ;) Pojďme tedy na to.

Letenky na Aljašku

S letenkami na Aljašku je to složitější – pokud nebudete mít štěstí na nějaký chybový tarif, pravděpodobně budete rádi za rozmezí ceny 25-30 tis. Kč. Sezóna je na Aljašce krátká (polovina května – polovina září) a tak nic bohužel nenutí dopravce se podbízet cenovými akcemi, navíc konkurence není tak velká jako například na trasách do Kalifornie a to se vše odráží v cenách. Naprostá většina cestovatelů létá do Anchorage další možností je severněji položené Fairbanks (i když osobně nevidím důvod proč letět do Fairbanks) popř. pokud byste Aljašku také spojovali s Yukonem, můžete letět do města Whitehorse.

Co se týče routingu, tak jsou v zásadě dvě varianty – let z Evropy s přestupem v USA, nebo přímý let s německým dopravcem Condor do Anchorage nebo Whitehorse. Lety přes USA většinou vychází o nějakou tu korunu levněji, nicméně jsou časově náročnější. My jsme se rozhodli přestupovou torturu nepodstupovat, a u výše zmíněného Condora zakoupili variantu Praha – Frankfurt – Anchorage a zpět za neakčních 32.000 Kč. Nutno pro úplnost podotknout, že nějakou dobu před nákupem byla na Letušce promo cena okolo 26.000 Kč, nicméně tu jsme nestihli.

I když Condor funguje v rámci letů po Evropě spíše jako lowcost, tak na dálkovém letu bylo zavazadlo o hmotnosti 23 kg a občerstvení samozřejmě v ceně, přičemž zpoplatněné bylo pouze IFE (od 8€). Pokud bych měl na aerolinku Condor napsat krátkou recenzi, tak by ale byla rozhodně pozitivní – lety na čas, příjemný personál a moderní letadlo. Ty cca. 3 tis. Kč zaplacené navíc oproti letu přes USA se dvěma přestupy za to pohodlí a rychlost skutečně stály, proto tuto variantu cesty mohu všem vřele doporučit.

Všechny možnosti cesty nejlépe porovnáte v některém z vyhledávačů.

Po příletu do Anchorage (ANC) pak jdete klasicky na imigrační pohovor, který u nás proběhl v pohodovém a přátelském duchu. Pokud poletíte také s Condorem, tak přistanete na starší severní terminál, přičemž autopůjčovny jsou (všechny na jednom místě) v terminálu novějším – jižním, nicméně po deseti hodinách v letadle deset minut chůze určitě nikomu neuškodí. ;) Odlet zpět pak již probíhá z novějšího terminálu. Pokud si auto nebudete půjčovat a chcete pouze do centra například v rámci kratšího mezipřistání použijte za 2 USD autobus č.7.

Cestování po Aljašce a kdy vyrazit

Asi každé období má svoje výhody i nevýhody – my jsme zvolili konec sezóny, tj. přelom srpna a září ze dvou hlavních důvodů – tím prvním byla příroda. Stromy se v tomto období již začínají barvit podzimem, k vodě plné lososů se stahují medvědi a zároveň výrazně ubývá komárů. Dalším důvodem pak bylo, že s koncem sezóny také trochu klesají ceny za ubytování a další služby. Od začátku září máte také možnost vidět v severněji položených oblastech polární záři. Každopádně vyrazit můžete skutečně kdykoliv od poloviny května do září, záleží jen na vás.

Půjčení auta a silnice na Aljašce

Co se týká cestování po Aljašce, tak zde prakticky nemáte jinou možnost, než si půjčit auto. My jsme zvolili Hyundai Santa Fe od půjčovny Alamo vybrané přes srovnávač Rentalcars. Na místě nám pak pracovník na přepážce nabídl o kousek větší Chevrolet Traverse, což jsme ve čtyřech lidech s výbavou do přírody skutečně ocenili. Pokud potřebujete o něco větší auto, nebojte se zeptat – většinou záleží na ochotě dotyčného pracovníka, nicméně možnost upgradu o jednu třídu nahoru většinou má, ale počítat s tím samozřejmě nelze už jen z důvodu, že jiná auta mohou být rozpůjčovaná, což platí především v sezóně.

Při plánování cesty půjčeným autem, je třeba počítat také s tím, že některé silnice – konkrétně ty s nezpevněným či neasfaltovým povrchem – jsou v podmínkách půjčoven zakázány. Z těch známějších se jednalo se například o Denali Highway, McCarthy Road či Top of The World Highway. Zakázány jsou v tom smyslu, že v případě problému pozbývá platnost pojištění vozu, jinak samozřejmě můžete jezdit, kde uznáte za vhodné – jen prostě přebíráte veškeré riziko na sebe. Poslední jmenovanou silnici jsme mimochodem jeli – nebylo na výběr, ale nešlo o nic hrozného – Američané totiž tak trochu přehánějí ;) Naopak jsme se nepouštěli po McCarthy Road, která bývá označována jako nejhorší cesta na Aljašce. Nicméně vždy je možnost se zeptat v infocentrech nebo online omrknout TripAdvisor apod.


Obecně lze říci, že po Aljašce se cestuje velmi pohodlně – provoz je řídký bez spousty obcí po trase jako v Evropě, takže stačí nasadit tempomat a jet. Během tří týdnů jsme najeli 5500 km a nějak zásadně unaveni jsme z řízení (dva řidiči) nebyli. Kvalita silnic je na Aljašce různá, od kvalitních přes rozhoupané, až po ty s hlubokými výtluky a prasklinami. O něco horší mi přišly silnice v Kanadě. Jinak si při řízení také dejte pozor na zvěř a rychlostní limity, na dlouhých rovných úsecích to svádí plyn trochu přišlápnout :-) Problém není ani s parkováním, místa je všude dost – jen v Anchorage v centru je parkování většinou placené.

Pro pohodlnější cestování mohu doporučit Milepost, což je prakticky bible všech motorizovaných cestovatelů po Aljašce. Zahrnuje i severní Kanadu a popis všeho zajímavého podél silnic / dálnic s označením konkrétní míle je skutečně vyčerpávající. Pro představu o obsáhlosti můžete mrknout na online verzi ročníku 2010, kterou se mi povedlo vygooglovat ;)

 

Ubytování na Aljašce (a Yukonu)

Po příletu doporučuji mít alespoň na jednu noc rezervované ubytování – vždy jsem na to byl na imigračním pohovoru úředníkem při cestách do USA dotazován. My jsme byli v tomto jednoduchém hotelu asi 60 km od Anchorage. Pokud přiletíte později raději zvolte něco v Anchorage. Před odletem zpět jsme byli ubytováni v Holiday Inn Express nedaleko letiště. Teoreticky by měla stačit i rezervace z kempu, nicméně vždy si po dálkovém letu beru nějaké normální ubytování s postelí a sprchou :-) Ve Fairbanks jsme bydleli zde a na Yukonu jsme v Dawson City bydleli v Downtown Hotel a ve Whitehorse v Best Value Inn.

Na ostatní noci jsme vždy byli v nějakém kempu ať už plánovaně nebo neplánovaně. Kempy jsou většinou za 5-8 USD na osobu, někde je sprcha v ceně, jinde není, nebo není vůbec :-) Úroveň kempů je na Aljašce spíše nižší, nicméně když nebyla sprcha, bylo alespoň WiFi :-)

Když bylo okolo nuly, nebo pršelo, tak jsme přespávali v levnějších motelech, většinou okolo 100 USD za pokoj pro čtyři. I když jsme přijeli bez rezervace, pokoje až na jeden motel volné vždy nějaké byly (to ovšem nemusí platit v plné sezóně). Z těchto ubytování mi v paměti utkvěl příjemný rodinný Driftwood Inn v Homeru, který byl shodou okolností nejlevnější ze všech motelů a hotelů na naší cestě.

Počasí na Aljašce

Počasí na Aljašce (a Yukonu) je charakterizováno dlouhou zimou a relativně krátkým intenzivním létem. Vzhledem k rozloze se Aljaška dělí na několik podnebných pásem, takže záleží kam se chystáte, nicméně obecně platí, že cestovní období je pro běžnou turistiku možné stanovit od poloviny května do poloviny září. Hlavní turistická sezóna je na Aljašce o letních prázdninách. V Denali a vyšších nadmořských výškách jsme začátkem září již zaznamenali sníh a teploty i přes den okolo nuly, naopak u moře  (Valdez, Haines) bylo pěkně slunečno, často i okolo 15°C. Online jsme počasí na Aljašce ověřovali na Foreca.com

 

Zajímavá a navštívená místa na Aljašce a Yukonu

Vzhledem k tomu, že jsme cestu na Aljašku plánovali na tři týdny, jsme dospěli k rozhodnutí rozšířit trasu i na část kanadské provincie Yukon a vytvořit jakýsi okruh po zajímavých místech s příletem a odletem z Anchorage. Pokud máte jen dva týdny dovolené či méně, rozhodně se do Yukonu nepouštějte a naplánujte pouze Aljašku. Záleží také samozřejmě na tom co od cesty na Aljašku očekáváte – ortodoxní trekař by se dosytosti vychodil jen na poloostrově Kenai protkaném množstvím tras všech stupňů obtížnosti. Níže uvádím místa, která jsme navštívili my a která mohu doporučit i vám. Během jedné cesty nelze navštívit vše, obzvlášť ne na Aljašce, proto pro celkový přehled a různé tipy doporučím výborný web Alaska.org, kde najdete informace i o místech, která zde nezmiňuji.

Silnice samotné popisovat nebudu – když je hezké počasí, tak jsou výhledy nádherné prakticky všude – jediná cesta z většiny o ničem byl prakticky jen pětihodinový přejezd z Dawson City do Whitehorse po Klondike Highway a část Sterling Highway cestou do Homeru.

Anchorage – největší město (hlavní město je Juneau) na Aljašce zvládnete (co se centra týká) v pohodě za dopo/odpoledne i obědem. Vlastně zde toho moc zajímavého není, Aljaška je prostě o přírodě, na druhou stranu procházka bez konkrétního cíle mezi obchody a několika výškovými budovami v relativním ruchu velkoměsta nebyla po 3 týdnech v divočině úplně špatná :) V Anchorage jsme po příletu využili outdoorshop k dokoupení výbavy (doporučuji tento REI, kde najdete i plynové kartuše za diskontní ceny a další důležité věci do přírody) a Walmart k dokoupení zásob.

Na samotnou prohlídku města jsme vyrazili až poslední den. Určitě nevynechejte malý Resolution park se sochou kapitána Cooka, kde můžete začít Vaši prohlídku města, a od které můžete pokračovat po 4th street přes různé giftshopy k visitor centru na křižovatce 4th ave / F street. Navštívit též můžete Anchorage museum na 6th ave / C street. Pokud hledáte mall s oblečením apod., můžete zajít do Anchorage 5th Ave Mall.

Další místa jsou již dostupná jen autem nebo busem – my jsme na nákupy zajeli do Dimond Center – velký obchoďák v rámci nákupní zóny u Old Seward Hwy – poblíž je i sportovní obchod, Walmart, různé fastfood řeťezce apod. Zajímavý byl i mall s výbavou pro lovce.

Pokud nemáte dost zvířátek popř. jste zatím neviděli medvědy, můžete vyrazit do Alaska Zoo. My jsme tam nebyli, nicméně možnost máte. Webovky Alaska Zoo zde. Co se mi líbilo byl trek na Flattop Mountain v Chugach State Parku– údajně nejnavštěvovanější na Aljašce. Jedná se o pohodový výšlap, který i s návratem na parkoviště (5 USD / auto) a focením cestou zabere max. 2,5 hod. Výhledy jsou skutečně fantastické – celé Anchorage máte jako na dlani, stejně jako letiště a kus pobřeží. Mapa zde, info o trailu zde.

Před odletem nezapomeňte ani na Lake Hood – největší letiště hydroplánů na světě, projížďka autem podél parkovacích míst stojí za to, protože tolik strojů opravdu jinde už neuvidíte. Poté už jen stačí přejet k Alaska Aviation museu, kde se dozvíte vše o historii létání na Aljašce.

Pokračujte do druhé části článku >>> klik :)

Foto: Fly4free.cz

14 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.