
Průvodce: Benelux – Brusel a Lucemburk

Po průvodcích vzdálenými a exotickými destinacemi se tentokrát podíváme zpět do staré dobré Evropy – konkrétně se rozepíši o dvou hlavních městech Beneluxu – Bruselu a Lucemburku, která jsme na jeden zátah navštívili. Jelikož jde o poměrně čerstvý zážitek, bude tento průvodce tak trochu i cestopisem, abyste získali představu, co jde či nejde během prodlouženého víkendu stihnout a v jakých cenových relacích. Pojďme tedy na to :)
K prvotnímu nápadu realizovat tento trip mě přivedlo zavedení linky Ryanairu z Prahy do Bruselu na jižní letiště Charleroi (CRL) a následné nabídky levných letenek (zpáteční 1200 – 1300 Kč) na této trase. Zároveň jsem při hledání informací o dopravě z Charleroi do centra Bruselu narazil na autobusovou společnost Flibco, provozující kromě shuttle z CRL do centra i trasy do jiných měst mimo Belgii včetně zmíněného Lucemburku za ceny startující na 5€ za jednosměrnou jízdenku. Nápad jsem publikoval jako tip na letenku a díky kladným ohlasům několika čtenářů jsem se jej rozhodl také vyzkoušet ;)
- Ryanair Boeing 737 Praha – Charleroi
- Bus Flibco.com v Lucemburku
- Turistická mapa Lucemburk
- Turistická mapa Brusel
Plán výletu jsme vytvořili jako prodloužený víkend tj. odlet v pátek odpoledne s přesunem do Lucemburku, poté den v Lucemburku a den v Bruselu s návratem v pondělí odpoledne.
Pátek – cestu do Prahy a přesun na letiště není asi nutné čtenářům popisovat. Snad jen, že nově se při cestě na letiště jede metrem linky A až do stanice Nádraží Veleslavín, a odtud už klasicky busem 119 k terminálům Letiště Václava Havla. Odlet letu FR 2122 proběhl na čas a my se po necelé hodině a půl letu ocitli v terminálu letiště Charleroi. Busy do Lucemburku jezdí každé dvě hodiny přičemž ten v 17:45 právě odjel (ani jsem s ním v rezervaci nepočítal), takže jsme si další dvě hodiny poseděli v terminálu CRL – nic zajímavého zde není, jen spousta lidí a málo místa.
Čekání naštěstí rychle uteklo a odjezd dalšího spoje do Lucemburska v 19:45 proběhl na čas. Zánovní bus byl spíš poloprázdný než poloplný a vzhledem k tomu, že jsme naše jízdenky na tuto 220 km dlouhou cestu pořídili za nejnižší možnou cenu 5€, jsme se Flibcu asi moc nevyplatili ;)
- Cestou do Lucemburku
- Zastávka Flibco v Lucemburku u nádraží
- Hotel Best Western Gare
- Letiště LUX není daleko
Jízda pohodlně ubíhala, na LCD v autobuse řidič místo filmu promítal na obrazovkách aktuální trasu z GPS, až jsme zhruba o dvacet minut dříve oproti jízdnímu řádu dojeli do Lucemburku na autobusové nádraží, které se nachází hned vedle železničního. Přesun do blízkého hotelu z řetězce Best Western byl otázkou dvou minut, stejně tak i check-in.
K hotelům v Lucemburku bych doplnil, že jich zde vzhledem k velikosti města není tolik, takže ani ceny nejsou úplně nízké (navíc Lucembursko nepatří mezi nejlevnější státy EU). Nicméně při troše štěstí a včasné rezervaci je možné se k nějaké rozumnější dostat – v našem případě to bylo 62 € / noc za dvoulůžkový pokoj včetně bufetové snídaně.
Nejlevněji hotely vycházely u lucemburského letiště (LUX), kam Flibco nově také zajíždí, ale je nutné počítat s dopravou městským busem do centra za 2 € za jednu cestu. Jak ale vidíte níže na mapě Lucemburku, není to z letiště do centra daleko, takže i tato možnost je v pohodě.
Sobota – tento celý den byl věnován prohlídce toho nejzajímavějšího z Lucemburku, do které jsme se pustili hned po výborné snídani v našem hotelu. Nebudu detailně popisovat, kde jsme s prohlídkou začali a kde skončili, od toho cestujeme individuálně a každý si svojí trasu určitě raději sestaví sám podle toho, co jej zajímá ;)
Lucemburk – praktické a obecné informace
Lucemburk je historické město založené v 10. století na skalnatém soutoku řek Alzette a Pétrusse. Lucemburk je hlavním městem Lucemburského velkovévodství (Grand-Duché de Luxembourg) a jelikož je Lucembursko zakládajícím členem Beneluxu, NATO, Evropské unie či OECD, tak v hlavním městě sídlí některé jejich instituce.
Ze základních informací bych snad jen zmínil, že měnou je v Lucembursku společná evropská měna Euro a že ceny v Lucembursku jsou pro nás zhruba 2x vyšší, stejně jako v jiných západních zemích. Při několikadenním pobytu to samozřejmě není zásadní problém, ale je dobré s tím počítat. Srovnání Lucemburku s Prahou (či jinými zeměmi) najdete na serveru Numbeo.com. Ceny jsou o něco vyšší i oproti sousední Belgii – kromě pohonných hmot, na které je v Lucembursku nižší daň.
- Lucemburk Qartier Gare
- Lucemburk
- Katedrála Notre Dame
- Katedrála uvnitř
Počasí v Lucembursku je podobné tomu našemu, takže netřeba více dodávat. Zimy jsou většinou díky nižší nadmořské výšce a vlivu Atlantiku mírnější, stejně jako léta. Nejtepleji je v údolí řeky Mosely, kde se pěstuje víno.
Na prohlídku Lucemburku vám bude stačit jeden celý den, max. dva. Víc času bych zde asi netrávil a raději si udělal výlet někam mimo město, ale samozřejmě záleží na vás. Spoustu informací o Lucembursku také najdete na oficiálních stránkách turismu Visitluxembourg.com.
Veřejná doprava v Lucemburku má poměrně hustou síť, takže není problém se rychle dopravit na jakékoliv místo ve městě. Mapu veřejné dopravy v Lucemburku najdete zde. Ceny jsou následující: 2€ za jednu jízdu, 4€ za celodenní lístek a 16€ za deset jízdenek. Osobně si však myslím, že se prakticky vše důležité nechá obejít pěšky. Autobus využijete max. pro jízdu na Kirchberg nebo k letišti (LUX).
- Place d’Armes
- Kašna Skopců
- Znak města
- Moderní architektura
Horní město – při pohledu na mapu zjistíte, že centrum Lucemburku je prakticky rozděleno údolím řek Pétrusse a Alzette. Tato údolí jsou překlenuta několika mosty, z nichž nejvyšší jsou Ponte Adolphe a Viaduct. Do centra jsme vyrazili pěšky od nádraží přes Ponte Adolphe a dále pokračovali kolem kasina přes Place de la Constitucion s pěkným výhledem do údolí Pétrusse, abychom u pozdně gotické katedrály Notre Dame zahájili prohlídku centra. Do katedrály se můžete také podívat, je největší v Lucembursku a je v ní kromě členů vládnoucí rodiny pochován i český král Jan Lucemburský.
Poté jsme kolem muzea historie přešli k Velkovévodskému paláci (Palais Grand-Ducal), který je městskou rezidencí velkovévodské rodiny a radnicí zároveň. Odtud jsme přešli na velké náměstí Place de Guillaume II, kde mimo jiné najdete turistické infocentrum. Dalším náměstím, se spoustou kaváren a stolky na ulicích vybízejících k zastávce, je Place d´Armes. Jak jsme zjistili, tak každou sobotu se zde koná oblíbený trh s různou veteší, takový blešák ;) V centru nemáte kde zabloudit, skutečně je celkem kompaktní a za dopoledne jej budete mít prochozené.
Dolní město – za spojnici horního a dolního města lze považovat ulici Corniche na valech postavených v 17. století podél údolí Alzette, která je známá jako nádherná vyhlídka do údolí a ne nadarmo je místními nazývána nejkrásnější balkon Evropy.
- Lucemburk
- Muzeum historie města
- Výhled na dolní město
- Výhled z Corniche
Po Corniche můžete dojít až k rozeklané Kozí skále s historickými kasematy zahloubenými hluboko do skály, a které byly kdysi významnou součástí opevnění Lucemburku. Za 5€ se můžete podívat i dovnitř. Mimochodem až na místě jsme zjistili, že kasematy byly v roce 1994 zapsány do seznamu světového kulturního dědictví UNESCO.
Od kasematů lze sejít dolů po ulici Bock Montée (nevynechejte vyhlídky na obou stranách) a když se dáte vlevo dojdete zhruba po 15 minutách k opevnění Tours Vauban. Pokud se vám nebude chtít jít tak daleko, můžete přejít řeku přes Václavovu zeď na Rue des Treves a okolo muzea přírodní historie a kostela St. Johann dojít prakticky až do údolí Pétrusse, kde v parku pod Viaduktem můžete zrelaxovat na lavičkách či venkovní posilovně a následně pokračovat dál po pěšinách v údolí až pod druhý most – již zmiňovaný Ponte Adolphe.
- Place Clairefontaine
- Velkovévodský palác
- Kasematy – UNESCO
- Kasematy
Kirchberg – nachází se severovýchodně od centra a je moderní čtvrtí Lucemburku se sídly evropských institucí. Na Kirchbergu najdete například Evropský soudní dvůr, části Evropské komise, sekretriát Evropského parlamentu či Evropskou investiční banku. Sídlí zde také významné komerční banky, filharmonie a několik budov místní univerzity, výstaviště Luxexpo a nemocnice. Z budov, které můžete navštívit je v nabídce Muzeum moderního umění (MUDAM), kino Utopolis nebo Fort Thüngen, což byla součást historického opevnění města. Na Kirchberg se snadno dostanete několika linkami městské dopravy (viz. mapa MHD výše).
Letiště Lucemburk– IATA: LUX, je jediným mezinárodním vzdušným přístavem v zemi založeným již v roce 1946. Pokud byste chtěli do Lucemburska letět přímo, tak nejbližší možnost skýtá letiště Mnichov nebo Vídeň. Ceny se společností Luxair je možné v akci zakoupit od 2,5 tis. Kč. Webové stránky letiště Lucemburk najdete zde. Jelikož se letiště nachází jen pár km od centra, doprava městským autobusem je z něj rychlá a bezproblémová na jakékoliv místo v Lucemburku.
- Lucemburk na vitráži
- St. Johann
- Část nádražní budovy
- Viadukt
Možnost výletů z Lucemburku – kromě cílů přímo v Lucembursku je oblíbenou jednodenní destinací historické německé město Trevír (Trier) popř. francouzské Méty (Metz). Uvedená místa jsem bohužel nenavštívil, takže pro detaily budete muset prozkoumat turistické weby pod uvedenými odkazy a trochu si zagooglovat. Mít více času, asi bychom vyrazili do Trieru ;)
Neděle – odjezd našeho spoje Flibco zpět na letiště Charleroi byl naplánován na 9:20, takže jsme v klidu posnídali, sbalili věci a na závěr ještě krátce prohlédli místní hlavní nádraží s výraznou hodinovou věží a zajímavým spojením staré části s moderní sklo-ocelovou přístavbou, o které psaly i odborné magazíny. Bus byl tentokrát obsazen z více než poloviny a cesta trvala cca. 2:30. Kromě příjemně zelené zvlněné krajiny mě při průjezdu obcí Martenlange zaujala zhruba o 20% nižší cena benzínu a snad 8 čerpacích stanic za sebou. Uvědomil jsem si (po pohledu do mapy), že jsme na moment zpět v Lucembursku, kde jsou na PHM nižší daně jak jsem výše zmínil, čehož je belgičany z okolí hojně využíváno :)
Po příjezdu na CRL jsme prakticky ihned přestoupili na další spoj Flibca, který nás během čtyřiceti minut dovezl do centra Bruselu na nádraží Midi. Jízdenky na shuttle z letiště do centra se rezervují na daný den a je jedno v jakém čase je využijete – busy jezdí přibližně každých 25 minut. Jízdenky se dají také koupit od 5 €, nicméně zde se mi nezadařilo zachytit nejlevnější, takže jsme cestovali za plnou sazbu, která činí nepěkných 14 €.
Po vymotání se z nádraží Midi jsme přešli na metro, ze kterého jezdí přímá linka k Atomiu (č. 6 modrá, směr Roi Baudouin, zastávka Heysel. Cena 2,1 €), které jsme chtěli jako první navštívit a o kterém si povíme hned po obecných a pratických informací týkajících se Bruselu :)
Brusel – historie, praktické a obecné informace
Z historie jen krátce zmíním, že Brusel byl založen již okolo 6. století našeho letopočtu a jako každé město podobného významu si prošel svým vývojem, až se v 15. století stal významným centrem tehdejšího obchodu. V 17. století byl Brusel sice poškozen při útocích Francouzů, nicméně válečného běsnění během I. a II. světové války byl v zásadě ušetřen a snad více jej poznamenaly necitlivé zásahy do architektury v poválečném období známé pod pojmem „bruselizace„.
Počasí v Bruselu je stejně jako v Lucembursku podobné tomu našemu, takže netřeba více dodávat. Zimy jsou většinou díky nižší nadmořské výšce mírnější, ale o to víc deštivé.
- Charleroi
- Charleroi
- Charleroi
- Shuttle Flibco u nádraží Midi
Letiště Brusel – kromě letů na zmíněné jižní letiště CRL je možné letět i na bližší a hlavní bruselské letiště Zaventem (BRU). Z tohoto letiště se můžete do centra dostat podstatně rychleji a to buď vlakem, nebo autobusem, co se veřejné dopravy (4,5€) týká, stačí sledovat ukazatele k příslušným nástupištím. Chystáte-li se místo prohlídky města cestovat po Belgii, jsou na letišti dostupné všechny významné autopůjčovny nebo nádraží belgických drah.
Hotely v Bruselu – zde toho asi není moc co dodávat – výběr je obrovský. Vždy rezervuji na oblíbeném a spolehlivém Bookingu s možností storna zdarma pro případ náhlého zrušení cesty. Hotely vybírejte samozřejmě podle recenzí (myšleno ne jen podle celkového průměru, občas si lidé stěžují na úplné nesmysly resp. čistě subjektivní záležitosti, což průměr sráží) a lokality. V případě Bruselu není problém rozumný hotel sehnat v rámci centra viz. náš hotel Retro zmíněný níže.
Metro a MHD v Bruselu – Brusel, stejně jako podobné metropole, disponuje rozsáhlou sítí metra, autobusů a tramvají. Přehlednou mapu metra, resp. dopravy v Bruselu, najdete zde na ofiko stránkách bruselksého dopravního podniku. Jízdné stojí 2,1€ za jednorázovou jízdenku, celodenní lístek pořídíte za 7,5€.
Jídlo a pití – kromě spousty restaurací, fastfoodů a stánků s kebaby, se můžete, byť trochu nezdravě, občerstvit místními hranolkami (Frites) v kornoutu s majonézou a zapít je některým z dobrých belgických piv :) Další oblíbenou pochoutkou, kterou obzvláště v centru určitě neminete, je samozřejmě belgická čokoláda, pralinky a vafle.
- Atomium
- Atomium – průměr koule 18m
- Atomium
- Výhled
Atomium – jeden ze symbolů Bruselu jsme si rozhodně nemohli nechat ujít a musím říct, že jsem byl příjemně překvapen a rozhodně mě nezklamalo. Atomuim bylo postavené u příležitosti světové výstavy Expo, která se v Bruselu konala v roce 1958. Zajímavé je, že jeho zachování nebylo plánováno a Atomium mělo být po Expu rozebráno a odstraněno. To se naštěstí nestalo a dnes si tak můžeme tento zajímavý objekt prohlédnout nejen zevnitř, ale i zvenčí.
Vstupné do Atomia stojí 11€ a zahrnuje vstup do celkem šesti koulí propojených schodišti, eskalátory a výtahy včetně té nejvyšší s vyhlídkou. Otevřeno je denně od 10 do 18 hod. V koulích jsou jednak stálé expozice týkající se výstavby Atomia a výstavy Expo 1958 + dočasné umělecké expozice. Co se výhledu týká, tak jsme si ho užili jen částečně zhruba z poloviny výšky Atomia – do horní vyhlídkové koule jsme se rozhodli nejít – neděle odpoledne a tím i odhadem přes hodinu dlouhá fronta na výtah nás odradila. Nicméně co jsem viděl fotky, tak nejde o nic světoborného, centrum Bruselu je od Atomia poměrně daleko. Veškeré další info pak hledejte na Atomium.be.
Na závěr přidám ještě pár zajímavých dat k Atomiu – celková výška činí 102m, průměr koulí 18m, průměr spojnic 3,3m, jejich délka 23m a váha úctyhodných 2.500 tun.
- Atomium – interiér
- Atomium – interiér
- Retro expozice
- Výhled na Mini Europe
Pokud cestujete s dětmi, mohl by se jim líbit park miniatur Mini Europe, ve kterém je možné shlédnout okolo tří stovek zmenšených modelů významných evropských staveb. Něco podobného jsem již viděl před časem v rakouském Klagenfurtu (Minimundus), takže jsme tento park nacházející se v sousedství Atomia vynechali.
Po prohlídce Atomia jsme využili stejné linky metra a přesunuli se na zastávku Trône kvůli návštěvě našeho dalšího cíle, a to sice Evropského Parlamentu. Od zastávky metra je to k EP zhruba 10-12 minut chůze v podstatě rovně, takže nemáte kde zabloudit :) Po krátké procházce mezi moderními budovami jsme se přesunuli do Parlamentaria.
Parlamentarium – další místo, které mě příjemně překvapilo, bylo infocentrum Evropského Parlamentu, které můžete navštívit zdarma. Parlamentarium zahrnuje pěkně zpracované interaktivní expozice o moderní historii Evropy a vše o EU, jejích sídlech a institucích. Můžete si zde (opět zdarma) zapůjčit audioguide i v češtině a vše si v klidu projít a poslechnout. Otevřeno je denně do 18. hod. a návštěvu mohu jedině doporučit. Detailní info zde na webu Parlamentaria.
- U evropských budov
- EU
- Skladba parlamentu
- Parlamentarium
Po prohlídce Parlamentaria jsme vyrazili, přes pěkný Parc de Bruxelles, hodit si věci do hotelu před prohlídkou samotného centra. Na Booking.com jsme vybrali hotel s názvem Retro s hodnocením 8,3 za (na Brusel) přijatelných 50 € za noc za dvojlůžko bez snídaně. Nachází se poblíž stanice metra Botanique a výhodou je, že ve stejné budově je i obchod Carrefour Express, takže čerstvou snídani si můžete pořídit během pár minut :)
Brusel – centrum města – v centru, kde najdeme prakticky veškeré zajímavosti, má tvar pětiúhelníku a to nejzajímavější dle mého názoru skutečně projdete za jeden den. Samozřejmě záleží na Vašich preferencích – pokud rádi navštěvujete muzea a obchody, váš čas se prodlouží – obecně bych na Brusel doporučil max. dva dny, takže naplánováním pohodového víkendu skutečně nic nezkazíte.
Náměstí Grand-Place – neboli Grote Markt patří mezi nejzajímavější místa v Bruselu zcela oprávněně a mnohými je považováno za jedno z nejhezčích náměstí v Evropě. Celé náměstí je lemováno historickými budovami, jejichž dominantou je gotická radnice z 15. století s 96 metrů vysokou věží se sochou Sv. Michaela (patron Bruselu). Další důležitou budovou je Maison du roi / Broodhuis postavený v letech 1504-1536.
Náměstí bylo v roce 1695 zásadně poškozeno útokem Francouzů, takže mnoho středověkých domů bylo zničeno a v 18. století postupně nahrazeno domy novými. Známou turistickou atrakcí Grote Marktu je květinový koberec, který je zde tvořen každé dva roky v srpnu. Celková plocha tvořená v různých tvarech miliony begónií zabírá úctyhodných 1800 m2. Pokud koberec na vlastní oči neuvidíte, nezoufejte – je častým motivem na pohlednicích ;)
- Náš hotel Retro (metro Botanique)
- Cestou do centra
- Katedrála Sv. Guduly
- Náměstí Agora Plein
Manneken-Pis – další důležitou zastávkou na vaší procházce po centru Bruselu bude určitě Manneken Pis, neboli čurající chlapeček, který je doslova turistickým magnetem a snad v kteroukoliv denní dobu si ho někdo fotografuje. ;) Původní soška pocházela ze 17. století, avšak poté byla několikrát ukradena, zničena a začátkem 19. století obnovena do podoby, ve které ji můžete vidět dnes. Zajímavostí je, že na čurajícího chlapečka mají v Bruselu přes 800 různých oblečků. Málokdo pak tuší, že Manneken Pis má svůj dámský protějšek – čurající holčičku Jeanneke Pis. Najdete ji také nedaleko náměstí Grand Place a to sice zde. Pokud máte čas, sedněte si na zahrádku v protějším baru Delirium a ochutnejte některé z desítek druhů piv.
Bruselský park – pokud máte již chození dost, určitě vás potěší procházka či posezení v parku. Bruselský park – Parc de Bruxelles – je největším parkem (13 ha) v centru města a byl založen již v 18. století. V parku najdete několik jezírek, fontánu a divadlo Théâtre Royal du Parc z konce 18. století. Hlavní vstup do parku je naproti budově belgického parlamentu na severní straně parku.
- Náměstí Grand Place
- Náměstí Grand Place
- Náměstí Grand Place
- Spousta obchodů s čokoládou
Parc du Cinquantenaire – nachází se mimo centrum města (mapa), zhruba 1 km pěšky od budov EU. V parku o pětiúhelníkovém tvaru najdeme známý monument v podobě vítězného oblouku a Palais du Cinquantenaire.
Královský palác – najdete jej na jižní straně Parc de Bruxelles. Palác je relativně mladý – byl postaven v letech 1826 – 1829 s rozšířením roce 1905. Dnes v něm najdeme reprezentační prostory královské rodiny, ve kterých se konají oficiální akce a návštěvy. V létě je palác částečně přístupný veřejnosti, která si může prohlédnou některé z místností a sálů.
- Rozcestníky
- Jeanneke Pis
- Manneken Pis
- Vafle za 1 euro
Katedrála svatého Michaela archanděla a svaté Guduly – pokud si rádi v každém městě vyfotíte alespoň jeden kostel, určitě se zastavte u katedrály Sv. Guduly. Založení kostela na tomto místě je datováno již do 9. století a následně byl několikrát přestavěn až v roce 1962 získal status katedrály. Pro podrobnosti mrkněte na Wikipedii. Z dalších církevních staveb jsou navštěvované Bazilika Sacré-Coeur (mapa), která je šestým největším kostelem světa a Église Royale Sainte-Marie.
Z nepamátek můžeme jmenovat muzeum komiksu s největší sbírkou obrázkových knížek na světě, aneb věděli jste, že Šmoulové nebo Tintin jsou z Belgie? Muzeum jsem nenavštívil – pro detaily směřujte sem ;)
- Bruselský park
- Výhled od Albertina Pein
- Pár výškových budov…
Pondělí – po odhlášení z hotelu, jsme se vydali napříč centrem probouzejícího se Bruselu přes nová i již známá místa zpět na nádraží Midi, odkud jezdí zmíněný shuttle Flibco na letiště. Novými místy byla míněna trasa od Gare Centrale přes Albertinaplein a park s celkem hezkým výhledem Mont des Art Jardins směrem ke Královskému paláci (detailní info zde), odkud jsme přešli k omšelému justičnímu paláci a následně do cíle na nádraží Midi, kde jsme si dali za euro dobré espresso a vyrazili na autobus.
Cesta na letiště proběhla i přes dopravní omezení na dálnici hladce a my jsme dorazili na čas. Po průchodu security, který nám zabral max. 15 minut, jsme se usadili u stolu v baru mezi odletovými gaty a skrz okna pozorovali přistání a starty letadel včetně jejich tankování, nakládání apod. Ruch na Charleroi panuje poměrně čilý, jen paleta zde operujících společností není moc pestrá. (Ryan, Ryan, Wizz… sem tam Jetairfly :) Poté už proběhl nástup do letadla (opět solidní obsazenost 95%+), pushback, odlet a přistání na čas na PRG.
- Justiční palác
- Výhled od něj…
- Zajímavě řešené balkovy
- Rychlovlak Thalys – nádraží Midi
Výlet bych zhodnotil jako úspěšný s množstvím zajímavých míst, která jsme mohli vidět. Lucemburk splnil má očekávání, od Bruselu jsem možná čekal trochu víc, nicméně nemohu říct, že by se mi tam nelíbilo. Cenově to také nevyšlo špatně – letenka 1200 Kč, celkem tři noci v hotelech v ne úplně levných zemích 2400 Kč / os., doprava busy Flibco celkem 950 Kč, Atomium – doprava a vstup 360 Kč. Jídlo a drobné výdaje neřeším – doma také jím a občas si něco koupím :-)
Chcete se i vy podělit s čtenáři o podobný cestopis? Klidně mi napište!
PS: články z 90% píšu tak, jak si cestu pamatuji – z hlavy (dohledávám jen historická data apod.) proto pokud jste narazili na nepřesnosti v popisech či nějakou blbost, dejte vědět :-)